LUCIANA SEXTAPE
CURADURÍA: DEPARTAMENTO CURATORIAL / TFT
Exhibición permanente en línea http://lucianasextape.info
Septiembre 8, 2012.

“En este nuevo panorama de la web, en donde las aplicaciones te facilitan la construcción de nuevas imágenes, ¿Cómo se puede adaptar el trabajo de un fotógrafo en este nuevo entorno? La imagen fotográfica es un instante congelado en el tiempo, más allá de la construcción de un escenario premeditado o no, es simplemente una imagen estática. ¿Cuáles son sus posibilidades?”

Luciana Sex Tape es una propuesta curatorial de creación y producción en conjunto con varios artistas salvadoreños bajo el aparaguamiento del Festival de Fotografía de El Salvador. Se trabajaron gif fotográficos y se exhibieron en formato web y con distribución viral. Existe implícito, un cuestionamiento de las formas tradicionales de la exhibición (formato), distribución y consumo de la fotografía desde la cual proponemos investigar procesos relacionados con producción y creación.

No estamos reinventando el gif, sino haciendo uso de un recurso que parte de la fotografía para abordar dimensiones internas, abordándolo desde la perspectiva del arte contemporáneo. La exploración del gif fotográfico como herramienta para contar una historia, un discurso, un poema o una teoría. El gif es una de tantas herramientas por excelencia que hoy en día cualquier persona puede ocupar. Como unidad visual de información, este formato transmite un mensaje por varios segundos, ya sean capturas de vídeo, foto, o animación: el recurso como tal es efectivo por su capacidad sintética de información audiovisual.

Buscamos problematizar las percepciones, no solo del formato técnico, sino incorporarnos y dialogar con un sistema de consumo visual mucho más especializado, underground, del cual no somos ajenos como individuos sociales contemporáneos. El humor es un factor clave en algunas propuestas pero no el factor determinante de la muestra, ya que cada artista tiene una exploración visual de identidad muy particular, y el uso del gif no determina la seriedad o el humor con que se aborde x temática personal. Como introducción marcamos una pauta para construir colectivamente un discurso que desarrolle relaciones internas entre la distribución y la investigación personal. El desarrollo de la muestra dependerá en gran parte de dicho proceso. Nos posicionamos en una plataforma critica de movimientos con mucha potencia, pero a la vez muy sutiles.

Desde que pensamos en los nombres de los artistas de la muestra queríamos proponerles un proyecto irreverente, atrevido, fresco, pero que fuera fluido también, que asegurara un reto y que fuera efectivo en cuanto a su incidencia, su distribución y su consumo. La identidad visual y la personalidad de la obra jugaban un papel fundamental en el desarrollo de las propuestas. Así como los intereses personales de exploración de dicha identidad dentro de formatos contemporáneos virtuales. En ese sentido, presentamos las condiciones de una muestra con una dinámica curatorial reestructurada que dialoga con tecnología, cultura visual, comunidades virtuales, morbo y sociedad. Generando la posibilidad de desarrollar un proyecto colateral y estratégico, una generación con contenido artístico, recapitular en fenómenos sociales como los 15 minutos de fama, las relaciones entre lo cotidiano virtual y los procesos de producción artística , las referencias a José Luis brea con el individuo ram, la unión de condiciones para establecer un contexto a partir de toda esta realidad confrontada con el artista (es decir, como el artista llega a “controlar” o “entender” todas estas situaciones).

Luego entrar al gif, la naturaleza del gif y la realidad de la fotografía.

LST, es una exhibición experimental, que busca explorar en la fotografía un nuevo límite que implique la fusión de varios recursos web para desarrollar una imagen, una historia, un ensayo o una pregunta. La muestra de gifs, gira en torno a una temática supeditada hasta cierto punto por el título de la muestra, cada trabajo presentado en ella es una exploración de la intimidad a través de la fotografía, y el entorno web donde se desenvuelve.

DC / TFT

LUCIANA SEXTAPE
CURATED BY CURATORIAL DEPARTMENT / TFT
Online permanent Exhibition http://lucianasextape.info
Since september 8, 2012.

“In this new landscape of the web, where applications facilitate the construction of new images, how can you fit the work of a photographer in this new environment? The photographic image is a moment frozen in time, beyond building a premeditated scenario or not, it’s just a static image. What are your chances? “

Luciana SexTape is a curatorial proposal of creation and production together with salvadoran artists under the auspice of the Photography Festival of El Salvador ESFOTO. Photographic gifs was worked and was exhibited in web format with viral distribution. There is implied a questioning of traditional forms of exhibition (format), distribution and consumption of photography from which we intend to investigate processes related to production and creation.

We are not reinventing the gif, but making use of a resource that start from photography to aproach internal dimensions, taking it from the perspective of contemporary art. The exploration of the the photographic gif as a tool to tell a story, a speech, a poem or a theory. The gif is one of many tools for excellence that today anyone can use. As information display unit, this format transmits a message for several seconds, whether it be video capture, photo, or animation: the resource as such is effective for its synthetic ability of audiovisual information.

We look for problematize perceptions, not only of the technical format, but sit up and talk to a system of visual consumption much more specialized, underground, from which we are not outsiders as contemporary social individuals. Humor is a key factor in some proposals but not the determining factor of the exhibition, as each artist has a visual exploration of very particular identity, and use the gif does notdetermine the seriousness or humor that tackles x personal thematic. As an introduction we mark a standard to collectively develop a discourse that at the same time develops internal relationships between distribution and personal research. The development of the sample will depend PHOTOGIF: RODRIGO DADA © largely on the mentioned process. We position ourselves on a critical platform of moves with plenty of power, yet subtle.

Since we think of the names of the artists in the show we wanted to propose an irreverent project, bold, fresh, but that was fluid too, which ensure a challenge and be effective in their incidence, distribution and consumption. The visual identity and personality of the work played a key role in the development of proposals.

Just like personal interests of exploration of this identity within virtual contemporary formats. In this sense, we present a sample conditions with a dynamic curatorial restructured dialoguing with technology, visual culture, virtual communities, curiosity and society. Generating the possibility of developing a collateral and strategic project, a generation with artistic content, recap on social phenomena such as the 15 minutes of fame, the everyday relations between the virtual everyday and artistic production processes, references to José Luis Brea with the RAM individual, the union of conditions for establishing a context from this confronted reality with the artist (meaning how the artist comes to “control” or “understand” all these situations).

Then enter the gif, then the gif nature and the reality of photography.

LST is an experimental exhibition that seeks to explore on photography a new limit involving the merger of various web resources to develop an image, a story, an essay or a question. This exhibition of gifs, goes around a theme subject to some degree by the title of the exhibition, each work presented in it is an exploration of intimacy through photography and web environment where it operates.

DC /TFT

PRODUCTION CREDITS
Concept/general direction | dC/the fire theory
Comunications | Tamara Garcia, The Fire Theory
fOunding | ESFOTO 12
talks & curatorial | DC / The Fire Theory (Ernesto Bautista, Mauricio kabistan)
Texts | Claudia Olmedo, German Hernandez, DC / The Fire Theory
consulting | claudia olmedo, german hernandez.
Artists | Albertine Stahl, Claudia Olmedo, Javier Ramirez-Nadie, José David Herrera, Sandro Stivella, Rodrigo Dada.
Design | design department/ the fire theory
Agradecimientos | Walter Iraheta, ESFOTO12, eduardo chang, mauricio esquivel, victor rodriguez. Yasser Pérez-Chavarria, Elena Salamanca, Javier Ramírez Nadie, Patricia Trigueros, Claudia Olmedo and José Ernesto Olmedo. Alfonso Siman, Patricia Trigueros, Sandro Stivella, Livia Aguilar, Beatriz Trigueros. Adriana Marrero, Kevin Martinez.

Legal & Politics
All content on this site is protected under a creative commons rights license. The works in intellectual property, as well as the texts presented on this website belong to their respective authors. It permits to download, and its respective distribution and reproduction by mentioning where it come from.

The gifs archives are in low resolution for all this website, you can download the original ones and share it and own it, the copyrights are located in the metadata of the images.
If you want to buy the rights of this artworks or get it for a higher resolution, you can contact with us to more information at thefiretheory [ at ] gmail.com, we’ll consult with its respectives authors and talk with you.