CIRCUMSTANCES OF REMAINS
CRACK RODRIGUEZ
Curatorship: DC/TFT
Lokkus Contemporary Art. Medellin, Colombia.
September 24 – October 24, 2015

Let’s talk about the remains that left the action through time. The print as an evidence of irreversible, the track that becomes on proof of presence. The circumstances among start the remains are radicalisation of popular interest, concrete seasons of perception. Starting from this premise fundamented on
theory of chaos and anarchy, the projects of Victor Rodriguez used to be derived of a statement of dialectic observation and discordance; complex manifests that dialogues among reliable manifestations of subculture and theoretical and philosophical statements referring to society and its popular culture.

CIRCUMSTANCES OF REMAINS, the first solo exhibition of Victor Crack Rodriguez on Colombia, presents three works framed on very concrete contexts about the everyday system as salvadorans as latin american. The punishment and repetition as a way of social conditioning are present on this projects that are in the exhibition, for example LINES narrates us a cacophony of collapses where questions related with the education system and its real functionality happens. Crack seated over a school desk falls one hundred times to the right side getting up and seating again without stop falling. A questioning about social mobility through constancy. On the other side
PARALLELA, inedited work and presented for the first time on this exhibition is showed to us as an exercise of activation and evidences a social system that responds to the stimulus on a confused way. The production and rest
interpellated on the same scenery are excluded through omission.Finally FREE DOWN, citing Beatriz Cortez in her article written for the ContraPunto magazine, talks about how “the artist appeared with a bag of corn grains, he emptied into the square and knelt over the corn grains for two hours.

On this way, he went back to the public space as a medieval practice, the spectacle of punishment. Following his performance, animals and humans in the plaza have disputed the corn grains as a clear and desperate reminder that there is poverty and hunger. ”

Is no stranger to us that in the end any possible scenario is a reflection of the different cross-conjugated tenses of the casual viewer, whom Crack, in different ways, always leads to the front row before generate the institutional scenery of the remains.

DC/TFT

CIRCUNSTANCIAS DE LOS RESTOS
CRACK RODRIGUEZ
Curaduría: DC/TFT
Lokkus Contemporary Art. Medellin, Colombia.
September 24 – October 24, 2015

Hablemos del despojo que deja la acción en el tiempo. La huella como evidencia de lo irreversible, el rastro que se convierte en la prueba de la presencia. Las circunstancias sobre las cuales comienzan los restos son radicalizaciones del interés popular, estaciones concretas de la percepción. A partir de esta premisa fundamentada en la teoría del caos y la anarquía, los proyectos de Víctor Rodríguez suelen ser derivados de un statement de observación dialéctica y discordancia; manifiestos complejos que dialogan entre manifestaciones fehacientes de subcultura y declaraciones teóricas y filosóficas referentes a la sociedad y su cultura popular.

CIRCUNSTANCIAS DE LOS RESTOS, la primera exhibición individual de Victor Crack Rodriguez en Colombia, presenta tres obras enmarcadas en contextos muy concretos sobre los sistemas de cotidianidad tanto salvadoreñas, como latinoamericanas. El castigo y la repetición como forma de acondicionamiento social se ponen de manifiesto en estas piezas que se presentan en la exhibición, por ejemplo PLANAS nos narra una cacofonía de colapsos en la que preguntas relacionadas con el sistema de educación y su funcionalidad real discurren. Crack sentado en un pupitre cae cien veces hacia el lado derecho levantándose y volviéndose a sentar sin dejar de seguir cayendo. Un cuestionamiento sobre la movilidad social a través de la constancia. Por otro lado PARALELA, obra inédita y presentada por primera vez en esta muestra. Nos muestra como un ejercicio de activación evidencia un sistema social que responde a los estímulos de manera confusa. La producción y el descanso interpelados en un mismo escenario se excluyen a través de la omisión.

Por último FREE DOWN, citando a Beatriz Cortez en su artículo escrito para la revista Contrapunto, nos habla de cómo “el artista apareció con un saco de maicillo, lo vació en la plaza y se hincó en el maicillo por dos horas. Así, regresó a la plaza pública, como práctica medieval, el espectáculo del castigo. Al terminar su performance, animales y seres humanos en la plaza se disputaron el maicillo como un recordatorio claro y desesperado de que hay pobreza y de que hay hambre. “

No nos es ajeno que al final cualquier escenario posible es un reflejo transversal de los distintos tiempos conjugados del espectador casual, a quien Crack, de distintas maneras, siempre lleva a primera fila antes de generar el escenario institucional de los restos.

DC/TFT

CRÉDITOS DE PRODUCCIÓN

DIRECCIÓN GENERAL: Crack Rodriguez.
SEGUIMIENTO DE PROYECTO: DC/TFT.
MUSEOGRAFÍA: DC/TFT, Manuela Velasquez.
LOGÍSTICA: Melissa Guevara, Manuela Velasquez.
DISEÑO: The Fire Theory.
REGISTRO: The Fire Theory.
TEXTOS: DC/ TFT.
PRENSA Y COMUNICACIONES: The Fire Theory, Mauricio Sandoval, Manuela Velasquez.
MONTAJE Y TRANSPORTE: Melissa Guevara, Manuela Velasquez, Abner Wagner.
AGRADECIMIENTOS: Manuela Velasquez, Lokkus Contemporary Art, Abner Wagner, Campos de Gutierrez.